Keratoconus
service-ight-box

درمان قوز قرنیه

قوز قرنيه يا Keratoconus ‏ يک بيماری پيش رونده قرنيه است که در جريان آن قسمت مرکزی يا فرامرکزی قرنيه دچار نازک شدگی تدريجی پيش رونده و برآمدگی می گردد . به طوری که قرنيه به شکل قوز (‏Cone‏) در می آيد . قوز قرنیه بیماری شایعی است بطوریکه یک نفر از هر دو هزار نفر مبتلا به این بیماری می باشند . کراتوکونوس هميشه دو طرفه است ولی اغلب در يک چشم ، بيماری شديدتر و ديد آن کمتر است .‏ نازک شدگی قرنيه در دوران بلوغ و دهه دوم و سوم زندگی پيشرفت بیشتری می کند اگرچه پس از اين دوران نيز میتواند پیشرفت کند و آستيگماتيسم نامنظم ناشی از آن تشديد و دید بیمار کمتر شود.

در معاینات چشم پزشکی اغلب قوز قرنیه قابل تشخیص می باشد ولی برای تشخیص موارد بسیار خفیف قوز قرنیه انجام توپوگرافی قرنیه ضروریست .

علائم و نشانه‌های کراتوکونوس

تشخیص کراتوکونوس (قوز قرنیه) ممکن است به دلیل بروز و پیشرفت آهسته آن مشکل باشد . این بیماری ممکن است با نزدیک بینی و آستیگماتیسم همراه باشد در نتیجه ممکن است موجب عدم وضوح و تاری دید شود . بیمار همچنین ممکن است دچار هاله بینی و حساسیت به نور باشد . بیماران معمولاً در هر بار مراجعه به چشم پزشک نسخه شان تغییر می‌کند و بعد از مدتی ثابت باقی می‌ماند .

علت قوز قرنیه

• ارث : در ۸ درصد مبتلایان به قوز قرنیه سابقه فامیلی وجود دارد. مطالعات مبتنی بر انجام توپوگرافی قرنيه در افراد مبتلا و خانواده آنها ، وجود قوز قرنيه بسيار خفيف ‏‎(Subclinical)‎‏ و يا متوقف شده ‏‎(Aborted )‎‏ را در خانواده مبتلايان به کراتوکونوس نشان می دهد.
  • التهاب چشم
  • حساسیت چشم و ورم ملتجمه بهاره
  • استفاده از لنزهای تماسی طبی و زیبایی
  • استرس های اکسیداتیو قرنیه
  • بیماری آتوپی

قوز قرنیه در مبتلایان به سندرم دان یا مونگولیسم ، سندرم مارفان و  Leber’s congenital optic neuropathy شایعتر از افراد سالم است .

روش‌های درمان قوز قرنیه

روش درمان قوز قرنیه بستگی به علائم آن دارد . اگر علائم خفیف باشند ، دید بیمار با استفاده از عینک اصلاح می‌شود . ممکن است بیمار بعدها برای حفظ سطح بینایی قابل قبول ، نیاز به استفاده از لنزهای تماسی سخت پیدا کند . بعضی از روش‌هایی که متخصصان چشم برای درمان قوز قرنیه پیشنهاد می‌کنند ، در ادامه معرفی می‌شوند:

رینگ داخل قرنیه : رینگ قرنیه ابزار منحنی شکل کوچکی است که با جراحی داخل قرنیه قرار می‌گیرد . این ابزار ، انحنای قرنیه را صاف‌تر می‌کند تا دید بهتر شود .

ایجاد پیوندهای عرضی بیشتر در بافت کلاژن : در این روش ، متخصص چشم از قطره چشم و همچنین طول موج خاصی از نور استفاده می‌کند تا قرنیه چشم را تقویت کند . این کار کمک می‌کند قرنیه صاف و سفت شده و از برآمدگی قرنیه در آینده جلوگیری شود.

پیوند قرنیه : وقتی علائم شدید شوند ممکن است پیوند قرنیه به بیمار توصیه شود . در این عمل ، تمام یا بخشی از قرنیه بیمار با بافت قرنیه سالم و اهدایی جایگزین می‌شود. البته امروزه با پیشرفت علم و گسترش روش‌های نوین، روش ترنس پی آر کی ریفایند به کمک بیماران آمده و آنان را از عمل پیوند قرنیه، بی‌نیاز کرده است.

کاربرد لیزر در درمان

درگذشته در بیماران مبتلا به قوز قرنیه از اعمال جراحی لیزری مانند لیزیک – لازک یا PRK استفاده نمی‌شد زیرا باعث تشدید بیماری می‌گردید اما با ظهور روش (Collagen Cross-Linking یا CXL) می‌توان به صورت هم‌زمان یا در قدم بعدی عیب انکساری چشم (شماره چشم) را با لیزر (معمولاPRK) درمان کرد .