مشکلات چشم ناشی از کار با رایانه
1397-09-14

لنزهای درون چشمی

لنزهای درون چشمی برای اصلاح نزدیک بینی ، دوربینی ، آستگماتیسم و آب مروارید كاربرد دارند . برای اصلاح نزدیک بینی عدسی چشم دست نخورده باقی می ماند و یک لنز قابل انعطاف از طریق شكاف كوچک جلوی عدسی چشم كاشته می شود اما برای درمان آب مروارید ابتدا عدسی كدر چشم برداشته شده و سپس لنزهای پلاستیكی جایگزین آن می شود .

 .

لنزهای داخل چشم ( Phakic IOLs ) جایگزین مناسبی برای روش‌های جراحی لیزیک و PRK چشم جهت اصلاح و درمان نزدیک بینی هستند و در برخی موارد ، نتایج چشمگیرتر و بهتری نسبت به عمل جراحی انکساری لیزری داشته است . لنزهای Phakic ، لنزهای شفاف و قابل تعویضی هستند که با عمل جراحی و بدون آسیب به عدسی چشم ، بین قرنیه و عنبیه ( قسمت رنگی چشم ) یا فقط در پشت عدسی قرار می‌‌گیرند . برای ایجاد دید واضح‌تر ، لنزهای Phakic نور را به طور منظم روی شبکیه چشم همگرا می‌کنند و در این حالت ، دیگر نیازی به استفاده از چشم بند اصلاح کننده نیست .

عملکرد این لنزهای قابل کاشت همچون لنزهای تماسی برای اصلاح نزدیک بینی است با این تفاوت که لنزهای Phakic برخلاف لنزهای تماسی که بر روی سطح چشم قرار می‌گیرند، کار خود را از داخل چشم انجام می‌دهند و اختلال نزدیک بینی چشم را برای همیشه اصلاح می‌کنند .

لنزهای داخل چشمی Phakic :

لنزهای رایج در آمریکا :

ICL استار : رایج ترین لنز در بازار آمریکاست که هر چند در اتاق خلفی قرار می گیرد اما به نظر می رسد عوارض آن از جمله ایجاد آب مروارید مشابه دیگر لنزهای اتاق قدامی باشد. شماره های نزدیک بینی از ۳ تا ۲۰ دیوپتر را اصلاح می کند اما آستیگماتیسم را از بین نمی برد قرار دادن آن از برش ۳ میلی متر امکان پذیر است.
AMO verisyse: از آن به عنوان لنز شکست خورده نام می برند. این لنز قبل از ICL مورد تائید قرار گرفت.
عوارض آن بسیار کم و قابل قبول همچون ICL است. از برش ۵ میلی متری وارد چشم می شود و زخم با بخیه بسته می شود در مجموع مورد قبول جراحان است.

لنزهای رایج اروپا :

Toric star ICL: هر چند این لنز هم مراحل تائیدش توسط FDA (سازمان غذا و دارو) به عنوان نتایج بهتر از ICL را پشت سر گذاشته اما در آمریکا در دسترس نمی باشد. در بقیه نقاط جهان این لنز به طور گسترده استفاده می شود و روز به روز بیشتر مورد قبول واقع می شود.
Amo veriflex: نسل تاشو (foldable) از لنز verisyse است که از برش کوچک قابل جاگذاری می باشد و محبوبیت روزافزون دارد.

لنزهای آینده :

  1. لنزهای اتاق قدامی AMO
  2. لنزهای اتاق قدامی Alcon
  3. لنزهای project

درمان قوز قرنیه با لنزهای داخل چشم Phakic

بیماری قوز قرنیه (Keratoconus) معمولا در طول دهه دوم زندگی بیماران بروز می‌کند، به تدریج در هر دو چشم پیشرفت می‌کند، باعث نازک شدن قرنیه چشم می‌گردد و اغلب منجر به نزديک بيني شدید توام با آستيگماتيسم می شود. در چنین مواردی، لنزهای داخل چشمی Phakic می‌توانند درمان سریع‌تر و موثرتری نسبت به پیوند قرنیه برای اصلاح رنج وسیعی از عیوب انکساری چشم همچون نزدیک بینی شدید داشته باشند. همچنین استفاده از این لنزها به جای پیوند قرنیه باعث می‌شود که زمان انتظار بیمار برای پیدا شدن قرنیه اهدایی کاهش یابد. در همین راستا، دکتر ادیب مقدم از لنزهای داخل چشمی Phakic با برند معتبر Staar Surgical در بیمارانی که دچار قوز قرنیه هستند و نیاز به پیوند قرنیه دارند، استفاده می‌کند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *